tisdag 24 november 2009

Månadsbrev augusti 2009

Månadsbrev för år 3-5, Arbetslag Beta

Det här är det första brevet som ni får av mig, Henrik Kroon, som ny biträdande rektor vid Södra Ängby Skola med ansvar för år 3-5. Jag kommer att skriva ett informationsbrev per månad för att i stora drag vad som är på gång när det gäller verksamheten i år 3-5.

Jag kommer närmast från Stockholms Universitet där jag har arbetat med lärarutbildning med inriktning mot idrott, hälsa och friluftsliv. Jag är utbildad lärare i idrott och hälsa samt SO-ämnen. Åren 2000-2007 arbetade jag på Abrahamsbergsskolan som arbetslagsledare och lärare. Jag bor med min familj, som består av fru och två barn, i Norra Ängby.

Aktuellt just nu?

Uppropet är nu avklarat och våra introduktionsveckor är påbörjade. Under perioden v.35-36 läser eleverna enligt ett tillfälligt schema. Ramtiderna för detta är 09.00-13.30 (år 3 slutar 13.00. Syftet med introduktionsveckorna är att introducera arbetssätt, hitta rutiner och arbeta med tryggheten i gruppen. Vidare får vi en möjlighet att se hur vår organisation fungerar avseende lokaler, raster, schema och andra praktiska detaljer under skolveckan. Vi får då möjlighet att korrigera och förbättra eventuella brister före det definitiva schemat fastslås. Under vecka 36 kommer vi att ”smyga” in några övningsämnen. Detta kan ändra ramtiderna något. Respektive klasslärare vet mer. Under vecka 36 skall schemat vara klart.

Övrigt

När det gäller information och kommunikation så sker denna veckovis genom veckobrev från respektive klasslärare. I år 4-5 kan denna information bestå av så kallad kontaktbok där eleverna med hjälp av sin lärare skriver upp aktuell information, läxor, planering etc. Vidare skriver jag ett månadsbrev med övergripande information för enheten 3-5. Skolans rektor Elisabeth Ollas Paulsson informerar övergripande för hela skolan några gånger per termin. Hur utformningen av ”mina” månadsbrev kommer att se ut är något som tiden får utvisa. Har du som förälder förslag eller synpunkter på innehåll är ni välkomna att kontakta mig.

Den 15 september är det föräldramöte för år 3-5 (samt år F-2). Ett viktigt område då är att hitta former för en fungerande föräldradialog genom föräldraråd med mera. Jag återkommer angående detta. Notera datumet. Separat inbjudan kommer senare

APT

Fritids kommer att stänga kl 15.45 de dagar som personalen har sina arbetsplatsträffar. Följande datum är de som gäller 8/9, 29/9, 22/10 och 24/11. Vänligen notera detta

Med vänlig hälsning

Henrik Kroon

Bitr. Rektor år 3-5

Södra Ängby Skola

henrik.kroon@utbildning.stockholm.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar