tisdag 24 november 2009

Månadsbrev november 2009

Månadsbrev arbetslag Beta – November 2009
Hej!
Vi lägger oktober till handlingarna och går in i november månad.
Invigningen blev en lyckad tillställning med kloka ord av bland annat Johan Ajvide Lindqvist, författare och före detta elev vid Södra Ängby skola. Kul att så många kom för att titta på eldföreställningen och fyrverkerierna. Olaf Westphal som är skapare av hunden, skolans skulptur, har haft en träff med barnen för att sätta ingång funderingar kring var hunden kommer ifrån samt på ge den ett namn. Denna process fortsätter under november.
När jag skriver detta brev ser jag hur staketet kring den nya delen av skolgården tas bort och att eleverna nu får en större yta att vara på. Det känns bra. Dock återstår det en del markarbeten innan allt är klart. I takt med att det blir kallare ute och vi går mot vinter så är det inte självklart för alla barn att gå ut på rasterna. Vi går runt och kollar så att ingen sitter kvar inne men dessvärre hamnar vi ibland i argumentation med eleverna om detta. Främst med elever i år 5. Vi vill att eleverna är ute på rasterna. De behöver röra på sig och få frisk luft för att kunna koncentrera sig på skolarbetet under hela dagen. Ni får gärna samtala med era barn om detta. I år sätter vi under v.45 igång ett arbete med ”Livstilsdagboken”. Det handlar om att få syn på sina vanor avseende rörelse, kost , sömn och relationer. Detta sker inom ramen för ämnet Hälsa/trygghet. Kan vara bra att känna till.
Jag och min kollega Johan Michaelsson (bitr rektor F-2) har kallat föräldrarådet till ett första möte. Detta sker den 17 nov. Vi kommer då att prata om säker skolväg samt föräldrarådets roll.
Under veckorna 47-49 sker utvecklingssamtal i år 3-5. Vi förbereder just nu dessa genom skrivande av skriftliga omdömen samt genomförande av klasskonferenser där samtliga undervisande lärare samtalar om eleverna avseende kunskapsnivå och hur det fungerar i den dagliga skolsituationen. Inför samtalet får ni som vårdnadshavare hem ett skriftligt omdöme. I detta finns information om hur eleverna ligger till i förhållande till målen. De nationella målen i läroplanen (lpo94) är konkretiserade i lokala kravnivåer för varje årskurs. Dessa finns på skolans hemsida. Vidare finns arbetsplaner i de flesta ämnen. Respektive klasslärare ger mer information om detta i samband med utvecklingssamtalen. Det skriftliga omdömet är inget slutgiltigt ”betyg” utan ett stöd för en diskussion kring hur eleven skall utvecklas ytterligare. Samtalet skall utmynna i en individuell utvecklingsplan (IUP). Skolan håller just nu på med ett projekt för att utveckla och förbättra de skriftliga omdömena. Projektet skall vara klart vt 2010. Vi hoppas då ha skriftliga omdömen som på ett ännu bättre sätt stödjer ett fortsatt lärande.
Det pratas mycket om ”svinfluensa” i media och ”på byn”. Vi vet att flera elever varit sjuka under veckan före lovet. Dock har vi ingen samlad information om vad barnen haft för symptom. Stockholm Stad skall komma med information om vaccination mm under den kommande veckan. Det är vad vi kan säga om detta just nu.
Mvh
Henrik KroonBiträdande rektor år 3-5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar